söndag 18 april 2010

Sveriges bästa tävling- Kvarncrossen!

Jag vet att jag är jävig men frågan är vilken forstävling som kan konkurrera med Uppsala Paddlarklubbs Kvarncross. Mitt i centrala delarna av Uppsala med Domkyrkan och de äldre delarna av stan precis i blickfånget, en spektakulär bana som är utslagsgivande utan att vara för svår för mindre erfarna paddlare och med UPKs trimmade arrangörsstab som ser till att det alltid är action för publik och tydliga riktlinjer till de tävlande. 100% bra.

Tävlingen inleddes med ett sedvanligt tidskval. Den publikvänliga banan och den feta startrampen gör dock tidskvalet riktigt underhållande. Kvarnfallets luriga strömmar kan få den bäste att flippa vilket tillsammans med speaker-Mätz, landets överlägset bästa speaker, gör att även kvalet får en stor publik. Patrik Spathon var snabbast i kvalet följt av Erik Garmo och dagens absoluta höjdpunkt för artikelförfattaren var tredjeplatsen i tidskvalet. Totalt stod 30 herrar på startlinjen och även Ante Danielsson fick till en bra kvaltid. Även idag hamnade två jämtländska paddlare i samma heat. Ante fick här se sig slagen av undertecknad och Henrik Balkander (som för övrigt besökte "Äntligen Utför" i höstas). Ante tog sig dock vidare till kvartsfinalen som lucky looser på grund av sin fina kvaltid, där fick han dock tufft motstånd av gårdagens segrare Tommy Mörtberg och stenhårde Tomas Rundgren. Tommy och Tomas tog inte oväntat första och andraplatsen i heatet även om till och med Tommy fick känna på Fyris vrede när han tvingades rolla nedanför fallet.

För min egen del började kvartsfinalen på bästa tänkbara sätt. Starten på rampen blev helt perfekt och efter första porten hade jag en ganska stor ledning. Sedan gick tankarna direkt till fallet och sista porten och jag glömde helt enkelt bort den andra porten som tidigare år passerats på högersidan men i år skulle passeras på vänster. Mitt i fallet hör jag speakern vråla att jag precis kört bort mig eftersom jag körde på högersidan av porten in i fallet. Ridå.

Semifinalerna blev täta och i final var till slut Tomas Rundgren, Tommy Mörtberg, Jonas Friedel och Erik Garmo. Tommy tog en ganska klar seger följd av Tomas och Erik. Damfinalen vanns av Maria Lindgren som var hårt utmanad av Zindy Johansson fram till sista porten. Trea blev Karolina Ehrlén från KKSS. Glädjande nog genomfördes även en herrjuniorklass i år!

Nu far vi hemåt efter en intensiv och rolig helg, jag hoppas verkligen att vi blir fler från länet nästa år för Kvarncrossen är verkligen värd att besöka!

1 kommentar:

Kerstin sa...

Jag tror att din felkörning berodde på speakerns ihärdiga pikar till dig ".. mannen som gett A-formen ett ansikte" och "Han vill gärna kallas för Lasse Berghagen". Jag menar det kan väl få vem som helst att tappa fattningen?