tisdag 20 oktober 2009

Dennis Newton, en levande legend i Åre

Det ska erkännas att jag sällan är besviken efter en paddelhelg och många gånger har "en av årets bästa paddelhelger" genomförts. Efter den gågna helgen kan jag dock inte annat än att med frikyrkligt dimmiga ögon utbrista - Vilken helg! Och vilken man, Dennis Newton.


Did you say E14?

När Karin satt i telefon med sin syster här om dagen förklarade jag för dem att bilresan till Trondheims flygplats för att hämta Dennis var i dignitet med att få erbjuda Påven en plats i baksätet. Visst finns det duktiga paddlare även här i landet men när det gäller praktiska och teoretiska kunskaper om utförspaddling och modern forspaddling så framstår vi som förskoleelever på fruktstund hos Gandalf.

Fruktstund?

Jag tänker inte gå in på detaljer i kursen här men det kommer att ordnas framöver. Vi hade tur med vädret, Enans is hade smält och vattennföringen var nästan i nivå med höstträffens första dag. Efter en olycklig start med försenat flyg kunde vi till slut möta Dennis direkt vi Enan vid lunchtid i lördags. Efter en kort genomgång begav vi oss upp mot ilägget för att köra igenom sträckan så att Dennis skulle kunna bedömma våra färdigheter och identifiera bra platser för de kommande övningsmomenten. Turen flöt på bra men när vi passerat "Sweet dreams" var det ordentligt mörkt så sista biten blev trixig för Bosse som ätit för lite morötter. Kvällen ägnades åt teori fram till 23 då vi stöp i säng.

Söndag och Enan igen! Morgonfika på Thomassons Gård och genomgång av förväntningar på dagen. Nivån i gruppen var ganska varierad och det var mycket imponerande att se hur Dennis löste detta på ett sätt som gjorde att alla fick ut maximalt av kursen. Vi ägnade flera timmar åt den inledande forsen med grunder i paddelteknik, bakvatten, utnyttjande av carvingkanter och inte minst boofteknik. De som ville fick sedan kliva upp ett rejält steg och testa färdigheterna i fallet och droppet innan. Trots den tidiga starten blev vi kvar på älven till skymningen även denna gång men så hade vi också med oss en rad nya färdigheter, bilder och film. Som tur var hittade även fotografen hem genom den mörka skogen trots björnspår, bäverdammar och obefintlig sikt...
Dennis visar hur man boofar

Broken besöktes, Frösölars hånades subtilt av personalen och Dennis beställde den enda rätten som fanns på bild. Videoanalys tog vid och det var knappt att vi hann lägga oss innan det var dags för Grisforsen i snöfall på måndagens morgon. Vid lunch drog Dennis västerut igen och vi välkomnade honom tillbaka till vårflodsträffen i maj.

Jag vet att jag talar för alla när jag påstår att kursen blev väldigt lyckad. Dennis lyckas på ett entusiasmerande sätt förmedla sina kunskaper inom den moderna forspaddlingen och det är mycket uppfriskande och inspirerande att få ta del av den. Forspaddlare från Östersund, Åre och Uppsala deltog på kursen och till våren kommer det en ny chans, missa inte den!

4 kommentarer:

Gullspira sa...

Håller med! Detta var en kanonhelg. Jag som bara fått paddla på min gräns (för att hänga med mina paddelkompisar)sen jag började creeka förra året har aldrig hunnit lära mig grunderna på boof och bakvattensträning kändes bra att träna lite på det. Sen att Dennis sa att jag hade bättre självförtoende än teknik visar ju att han inte vet allt.

FrösöLars sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
FrösöLars sa...

En härlig helg med mycket nya kunskaper. Inte visste jag att man skulle fånga bakvatten, trodde det var bakvattnet som fångade paddlaren. Tack alla!

Åsa sa...

Helt syverän helg!!! Jag ser verkligen fram emot att få öva in och dela med mig av allt nytt Dennis lärt mig. Vill man få en ögonöppnande upplevelse och en nytändning i sitt paddlande, så är en investering i Dennis coaching värt var enda öre! Yohoo!!!
Tack Alla.