söndag 12 oktober 2008

Dörrsån, ytterligare en ny tur i Jämtland!

I lördags var Ante, Lars och jag tillbaka i Gräftåvallsskogarna för att ge oss på en till nytur. Dörrsån rinner i stort sett parallellt med Gråftån och har ungefär samma fallhöjd. Gräftån och Dörrsån rinner ihop strax innan de rinner ut i Dammån. Gräftån överraskade oss väldigt positivt, Dörrsån skulle också överraska oss, men inte riktigt på samma sätt...


Dagen började med att jag försov mig. Ett snabbt stopp på OK/Q8 hanns dock med för att köpa nya fjällkartan och några limpor bröd till Marcus, som uppmuntran eftersom han missade helgens paddling pga orienteringstävling i Stockholm(!).


Väl på plats ordnade vi skyttel, rekade och pratade med flera ovanligt trevliga jägare. En av dem satt i godan ro och fikade och kastade ibland ett öga på sin sändare för att se hur långt bort hans två hundar var. Några hundra meter, kunde han konstatera samtidigt som han sågade terrängegenskaperna hos Lars Corolla.


I samband med skytteln förkunnade jag stolt att jag denna gången hade med mig kamera, sedan lade jag den i säkert förvar i bilen vid upptaget... " Ni två (det är jag och Ante det) är fan helt otroliga" konstaterade Lars samtidigt som han sträckte ut sig bland tuvorna i björkskogen. Tre stora älgar fick de dock se, samtidigt som jag gnisslade upp och ner för backarna för att hämta tillbaka kameran. Väl tillbaka, visade det sig att batterierna var slut. Ibland är livet en kamp!
Som tur var kunde Ante fota lite med sin mobiltelefon så några bilder kan vi bjuda på trots allt.

Vi gick 1,5 km upp längs ån innan vi slog oss ner för en fika. Lars bjöd på gifflar. Snart kom en kortbent hund vaggandes i gräset, gifflarna var högintressanta. Det här var kanske inte riktigt vad jägaren hade tänkt funderade vi innan vi hoppade i ån och började vår resa.


Jag i första droppet

Dörrsån är ganska olik Gräftån i karraktären. Kontinuerlig fors utan större hinder erbjöds och vi behövde bara reka från land vid tre tillfällen. Allt gick att köra och allt gick bra. Bitvis är det väldigt mycket träd i ån men det är bara på de ställen där vattnet flyter sakta. På vissa ställen skapades rena deltalandskap av små gräsbevuxna öar sammanlänkade av små och stora träd. En utmaning att ta sig förbi helt klart. Dörrsån skulle i lite högre vatten ge en riktigt bra klass III tur, se bara till att hålla koll på träden.


Ante kör sista forsen, här precis mellan övre och nedre delen.


Lars ovenför turens sista dropp, strax nedanför landningen ligger resterna av den gamla bron som tidigare låg ca 500m uppströms...


Ante vid upptaget, och i vattnet ligger ännu ett träd...

Oviksfjällen har flera andra turer som är intressanta. Storån är körd sedan tidigare och är riktigt bra. Till våren får vi se till att besöka det här området igen!


Inga kommentarer: